de Mirel Palada, sociolog

Înainte de incidentul cu Goțiu, binecuvîntate fie-i pletele sale soioase, am predat vreo opt ani la SNSPA drept cadru asociat, la unul din masterele lor. Un curs de Sociologie Politică.

A fost o experiență deosebită. Și în bine. Și în rău. Am avut parte de studenți excelenți. Am avut parte și de a large share of loaze. Am avut privilegiul de a propune unui număr de generații de intelectuali o viziune teoretică asupra realității sociale pe care eu o consider pertinentă. Am văzut cu ochii mei erodarea lentă, inexorabilă a sistemului de educație românesc: de la un an la altul studenți din ce în ce mai mediocri. Au fost de toate.

Dar nu asta voiam să vă povestesc.

Fiind SNSPA, studenții se așteptau ca la un curs de Sociologie Politică să le povestesc despre…

Despre…

Despre ce credeți voi că își închipuiau studenții la început de curs că o să le vorbesc? Despre ce poți povesti la SNSPA, Școala Națională de Studii Politice și Administrative, cu accent pe cuvîntul Politice? Venind din gura unuia care e bine etichetat ca fiind de-acolo, din domeniul politic? Într-un curs denumit Sociologie Politică, din nou cu accent pe Politică?

Exact. Bingo. Ați ghicit corect. Ce surpriză. Despre politică.

La începutul cursului, le simțeam vibrația. Aha. Sociologie Politică. Aha. Palada. Aha. SNSPA. Aha. Deci Politică. Cu P mare. Chestii de-alea, cum le zice, instituții și să vezi cum funcționează sistemul politic în România, în comparație cu… Boooring.

Și pe urmă venea surpriza. În loc să le povestesc despre Partide și despre Parlament și despre Comisii și Comitete și Comițuri, îi scufundam în cu totul altceva. În cu totul alt fel de teorie.

Îi luam de la zero, de la nevoi. Le propuneam o ecologie a gestionării resurselor. Ecologie în sensul biologic, sistemic, nu în sensul ideologic, de tip Sfînta Greta Trotineta. Pe urmă îi băgam pînă peste cap în istorie, înainte să sosim în prezent. Îi scufundam într-o arheologie a puterii. A puterii sociale, în sensul larg al cuvîntului, nu a puterii politice.

Cu acest prilej, vedeam mai întîi cît de mult au înțeles ceva din școala generală – fizică, biologie, geografie, istorie. (Hint: nu prea mare lucru; cei mai mulți erau complet varză la chestii elementare).

Și după aia, după ce înțelegeam cu cine am de-a face – și ei la fel, cu cine au de-a face, ce fel de curs le propun, dă-i și sapă. Dă-i și scoate-i din stereotipuri.

Printre altele, le povesteam despre rolul important pe care războiul îl joacă în societate, în negocierea puterii, în structurarea socială. Prezentarea era bine fundamentată teoretic și copios ilustrată istoric. Exact ce făcuse deja Michael Mann (sociologul, nu regizorul de film), cel de la care preluasem ideea: sistemul IEMP. Ideology Economics Military Politics. Vă povestesc altădată, ar trebui să vă țin un curs ca să vă explic.

Și așa ajungem la subiectul poveștii noastre. Printre altele, le povesteam despre război, despre autonomia sa ontologică în societate. Cum componenta militară nu poate fi nici explicată prin alte dimensiuni sociale, nici nu poate fi ignorată în orice efort explicativ cît de cît decent.

Și studenții mei se uitau la mine cu ochi largi, senini, de căprioară hipnotizată de faruri. Ce vrea ăsta de la noi? Ce ne freacă la cap cu războiul? De ce nu ne lasă în pace într-ale noastre? Să ne spună, dom’le, chestii de-alea predictibile, de bun simț, Politică cu P mare, Comisii și Comiteturi și Comiții, tot cu C mare.

Pentru unii, deși voiau să se specializeze într-ale politicii, a fost foarte greu. Nu reușeau să priceapă de ce trebuie să studieze războiul, să îi preocupe un asemenea subiect. Să înțeleagă războiul dacă vor să înțeleagă societatea și interacțiunea socială pentru putere – deci politica. Pe unii i-am convins. Alții s-au uitat la mine cu ochi străini și goi pînă la sfîrșitul cursului.

De ce vă povestesc toate astea? Pentru că ce am trăit eu în mic cu cele opt generații de studenți de la SNSPA trăim acum în mare cu toată societatea, îndeosebi cu generațiile recente, de cînd a izbucnit războiul în Ucraina.

Nu putem pur și simplu să pricepem. Avem creierele formatate într-un asemenea fel încît ne holbăm cu ochi străini și goi la farurile realității care vine peste noi.

De șaptezeci de ani încoace, cu mici excepții (cum ar fi bunăoară războiul din Iugoslavia), partea noastră de lume, Europa, a cunoscut o îndelungată perioadă de pace și de bunăstare. În istorie, șaptezeci de ani de pace reprezintă o excepție. O excepție binecuvîntată, într-adevăr. Dar tot o excepție. O mare excepție. O perioadă neașteptat de lungă de timp.

Cu cît trăiești mai mult într-un asemenea climat, cu atît te înveți cu binele. Și ajungi încetul cu încetul, pas cu pas să dai la o parte, să subestimezi și în cele din urmă chiar să ignori importanța războiului în societate. Out of sight, out of mind.

Generațiile cu experiență directă de război au îmbătrînit și au murit – bunicii noștri, cum ar veni. Lumea a rămas populată prin părțile astea doar de oameni născuți, crescuți, trăiți la timp de pace. Și uite așa am ajuns să fim ca peștele în apă. Să vorbim în proză fără să știm.

Pacea? Ceva de la sine înțeles. Războiul? Fugi, dom’le, de-aci. N-auzi că e pace? Ce e aia război? Ceva despre care nu avem experiență directă. Doar prin cărți. Doar pe la plictisitoarele ore de istorie. Ceva-ceva pe la trăirismele fantasmatice de la Hollywood, unde războiul e de operetă. Spectaculos, nu durează mult, maxim două ore, binili învingi și eroul pupă și chiar și babardește eroina la sfîrșit. Ăsta nu e război, ăsta este basm.

Evident că au fost probleme în acești șaptezeci de ani de pace. Evident că lumea n-a ajuns să trăiască direct în Rai. Sărăcie, inegalitate, nedreptate, manipulare, suferință, boală, nefericire, neputință. Au fost de toate în aceste trei sferturi de secol. Dar au fost probleme specifice unei perioade de pace și de bunăstare. N-am avut oameni sfîșiați de bombe. N-am avut orașe distruse. N-am avut copii morți. N-am avut oameni înghesuiți în biserici, încuiat ușa și dat foc la biserică. N-am avut suferință de-aia atroce.

Și uite așa am uitat de război. Trei generații pentru care războiul e ceva teoretic, îndepărtat, vag. Doar că el n-a uitat de noi. A fost mereu aici, în colțul ochiului, în marginea existenței noastre. Și acum uite că scoate capul din nou.

Iar noi, precum studenții mei de la SNSPA, ne uităm la el cu ochi limpezi, de căprioară speriată de faruri, și sîntem total nepregătiți în fața realității. Și material, și simbolic. Și prezentăm o serie întreagă de simptome de copii naivi la adresa sa.

Doar ce ne mai aducem aminte de prin filmele de la Hollywood, Rambo și Mel Gibson și Star Wars. Pac pac, bum bum, fiiuuuuu!!! Cazi, ești mort! Unde e prințesa? Dă prințesa-ncoace să o pup. Căci oricum istoria nu ne-a plăcut niciodată, am învățat-o la școală doar ca s-o uităm, să ne intre pe o ureche să ne iasă pe cealaltă.

Fiind total virgini la această idee, reacționăm precum virginii. Ah, ce doare. Ah, cum se poate întîmpla așa ceva? Stăm ca blegii, ne holbăm în faruri și prezentăm indignări pufoase, de oameni cu gleznuțele la vedere.

Vai, cum e posibil o asemenea grozăvie? Vai, așa ceva nu se poate. Vai, cît de mult durează. Eu știam că un război durează două ore, hai maxim trei ore, dacă e filmul în două serii. Vai, de ce binili nu învingi? Vai, de ce sînt oamenii răi și omoară alți oameni? De ce atîta suferință? Nu se pot și ei înțelege, așa cum fac ăștia la Comisia Europeană? De ce dau cu bombe? De ce e nevoie de tancuri? Pe bune, dolarii nu învinge tancurili?

La aceste întrebări vom răspunde în lunile viitoare. Ca la curs. Ca niște studenți reticenți. Va fi o calificare la locul de școală – sper să nu fie și la locul de muncă. Vom învăța din nou istorie pe repede înainte. Vom redescoperi istoria, și virtuțile sale explicative, și blestemățiile sale imorale.

Precum studenții mei cu ani în urmă, vom trece prin toate cele cinci stadii de suferință cognitivă: negare, furie, negociere, depresie, acceptare. Nu, așa ceva nu e posibil. Ah, ce draci am că așa ceva e posibil. Doamna pom, vă rog eu, putem să negociem ca așa ceva să nu fie posibil? Ay caramba, simt că mor, simt că mă scurg: așa ceva e posibil. Okey, așa ceva e posibil, hai să vedem ce putem face.

Șaptezeci de ani de pace. Doamne ajută, probabil și mai mulți, în cazul în care NATO își ține cursul de acum și nu se bagă în mod formal cu trupe în Ucraina. Doar noi, acești mari naivi care credeam că istoria a luat sfîrșit (Fukuyama) și că gata, războiul a ieșit din instrumentarul realității sociale, avem parte de o reconversie ideologică pe iute, pe repede înainte, din fuga calului.

Beți încet. Conține dezamăgire. În sensul ad literam al acestui cuvînt. Dez + amăgire. Adică risipirea amăgirii. Nope. Nu. Nyet. Nicht. Încă nu s-a scos războiul din dicționar. Încă mai e pe stoc.

Încă mai mor oameni de gloanțe.

Ghinion.

Nota redacției: Cum Strict Secret este dedicat românilor care caută „altceva”, dincolo de zgomotul alb al mașinilor de manipulare, poate nu ar strica să țineți minte trei litere: NCN. E un post de știri și opinie cu totul altfel, pe care îl găsiți în grilele tuturor cabliștilor români, în zona posturilor informative. Nu mai zapați PESTE el, adăstați câteva minute pe zi pe NCN. O să vedeți, o să vă placă si o să vreți să rămâneți tot mai mult acolo.