de Liviu Alexa (comanda cartile mele pe www.liviualexa.com, ca sa sustii proiectul Strict Secret)
PSD a decis să-l propună pe Florin Spătaru pentru Ministerul Economiei, care îl va înlocui pe Marius Humelnicu, sinecuristul cu CV de cocalar susținut de Mihai Tudose pe acest portofoliu. Încolțit de presă, Marcel Ciolacu a decis retragerea lui Humeniuc, scoțând din pălărie surprinzătoarea nominalizare a lui Florin Spătaru.
Florin Spătaru coordonează de 12 ani Departamentele HR & Legal, HSE, Administrativ ale Șantierului Naval Damen Galați, lucrând în domeniul naval (proiectare și ulterior în cadrul diferitelor departamente ale Damen) din 1995. Florin Spătaru este absolvent al unui curs specializat pe HR al London Business School, iar în ultimii 8 ani a ocupat postul de președinte al ANCONAV, Asociația națională a Constructorilor de Nave din România.
Domnul Spătaru, acoperitul intereselor Damen în Guvernul României
Damen Shipyards deține, pe lângă șantierul naval din Galați, și gigantica facilitate din Mangalia, cel mai mare șantier naval din România, situat la Marea Neagră.
Asta nu e totul: DAMEN este o companie de pe teritoriul României considerată neoficial “de interes strategic” pentru SUA.
Damen Shipyards Group deține la Galați unul dintre cele mai active șantiere ale companiei, unde construiește mai multe tipuri de nave, yachturi de fițe, de exemplu.
Inițial, a fost deținut de coreenii de la Daewoo, dar, când grupul sud-coreean a început să strănute financiar, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) a vândut șantierul naval din Mangalia companiei Damen Shipyards, cel mai mare constructor de nave din Olanda, care deține și șantierul naval din Galați. Se întâmpla în noiembrie 2017.
Intrarea olandezilor s-a văzut imediat în cifra de afaceri: în 2017, profit mic de 20 de ori mai mic ca în 2020.
Lobby-ul americano-olandez a început imediat să funcționeze: iată-l pe patronul olandez Kommer Damen pentru o întrevedere cu ministrul român al Economiei, Dănuț Andrușcă, discuţiile având ca subiect principal viitorul Șantierului Naval Damen Mangalia.
De ce era nevoie de “discuții”? La șantierul Damen din Galați ar fi trebuit să fie construite corvete multifuncționale pentru Forțele Navale, în urma unei hotărâri de guvern din mandatul premierului Cioloș, care a fost însă abrogată în martie, pentru a fi organizată o nouă negociere cu posiblii furnizori.
Da, da, acele corvete.
Căci de aia îi interesează pe americani de soarta Damen Galați. Șantierul Damen din Galați e important pentru ei fiindcă are capacitatea de a construi nave militare.
Scandalul Ciolos-Damen-Corvete
Ministerul Apărării Naționale, sub comanda tehnocratului Mihnea Motoc, emitea în 2016 o Notă de Fundamentare prin care anunța că vrea să cumpere cumpere patru corvete de tipul SIGMA 10514 direct de la firma olandeză Damen Schelde Naval Shipbuilding.
Tot din nota de fundamentare reiesea că valoarea contractului inițial a fost de aproximativ de 3,6 miliarde de lei, adică în jur de 800 de milioane de euro, bani urmau să fie plătiți în rate timp de cinci ani. Ulterior, Ministerul Apărării a emis o nouă notă de fundamentare, în care se menționează că valoarea totală a celor patru corvete ar trebui sa fie de aproximativ 1,6 miliarde euro. Practic, prețul celor patru corvete a fost dublat.
După emiterea ultimei note de fundamentare, premierul Dacian Cioloș a dat Hotărârea de Guvern 906 din noiembrie 2016, care legifera achiziția celor patru corvete de la Damen.
Hotârârea de Guvern trebuia aprobată de Comisiile de Apărare, respectiv de Parlamentul României, pentru că achiziția depășasea suma de 100 milioane euro. Pentru orice achiziție de armament mai mare de 100 de milioane euro este nevoie de aprobarea și acordul Parlamentului României. Prinși cu alegerile pentru noul parlament, politicienii au uitat de hotărârea pentru corvete, motiv pentru care aceasta a fost adoptată tacit.
Dar în primăvara anului 2017, premierul Sorin Grindeanu, la solicitarea liderului PSD de atunci, Liviu Dragnea, a decis anularea hotărârii prin care s-a atribuit contractul companiei olandeze Damen. Motivul? Procedura de achiziție nu îndeplinea condițiile legale.
În urma scandalului public, Parchetul General a declanșat o anchetă penală cu privire la modul în care a fost emisă prima Hotărâre de Guvern.
Dosarul însă a fost… clasat, pe motiv că “fapta nu există”.
Tipic pentru România. Noi, însă, altceva vrem să vă zicem.
Ministerul Apărării Naționale a finalizat pană la urmă licitația internațională pentru achiziția corvetelor la finalul anului 2018. Atunci, în cursa pentru adjudecarea contractului au rămas italienii de la Fincantieri, olandezii de la Damen și francezii de la Naval Group. Ordinea prețurilor este următoarea: Fincantieri a oferit 1,34 miliarde de euro, Damen – 1,255 miliarde de euro și francezii de la Naval Grup – 1,2 miliarde de euro. Ulterior licitația a fost contestată de compania Damen prin mai multe procese succesive.
Damen a pierdut toate procesele în instanță. Curios, Ministerul Apărării, sub conducerea generalului Nicolae Ciucă, a continuat să amâne semnarea contractului din varii motive. Chiar în octombrie 2021, Ciucă a anunțat că dorește să facă (încă) un audit al documentelor din cadrul licitației. Haha, a spus asta doar ca să mai tergiverseze puțin semnarea contractului cu francezii, poate chiar să o anuleze.
Fiindcă ministrul Apărării Nicolae Ciucă știa în octombrie 2021 că Nicolae Ciucă va deveni în maxim o lună și jumătate premierul României, fiind împins de la spate de americani.
Corvetele în varianta Damen – la șantierele de la Galați și Mangalia – oferă înarmare de la firme americane. Alea ce ar trebui făcute de francezi, nu.
Ca să nu mai zicem că, pe lângă înarmare, există și contractele de întreținere, întreținere care se face de mai multe ori pe an și care costă zeci de milioane de euro.
Ciucă “al nostru” nu-i chiar al nostru
Să revenim la corvetele noastre
In februarie 2020, portul Constanța găzduia un moment istoric pentru industria navală românească: livrarea si lansarea la apă de către Damen Galati a frumuseții de mai jos, o nava de patrulare, echivalentul unei corvete militare.
Ca să fim si mai exacți, nava se numeste PNS Yarmook (F-271), a fost construită la Șantierul Naval Damen Galați, pentru Forțele Navale Pakistaneze (n.r. Pakistan este partener strategic al SUA) si poate efectua o gamă largă de operațiuni navale, inclusiv misiuni de securitate maritimă, antipiraterie sau combaterea comerțului ilicit. Pakistanezii au comandat două bucăti a cate 2400 de tone, cea de a doua a fost livrată nouă luni mai tarziu.
Contractul dintre Forțele Navale ale Pakistanului și Damen Shipyards Galați pentru producția a două corvete multifuncționale a fost semnat încă de la data de 30.06.2017. Conform reprezentanţilor Şantierului Naval Damen Galaţi, construirea efectivă a navei a durat un an şi opt luni, valoarea contractului fiind între 350 şi 400 milioane de euro.
Şantierul Naval Damen din Galaţi a construit în ultimii 25 de ani peste 40 de nave din segmentul apărării şi securităţii, printre care ultimele şapte nave militare complexe pentru Marina Militară olandeză precum şi nava de patrulare Ştefan cel Mare, nava amiral a Poliţiei de Frontieră din România,
Coldea a făcut paradă de uniforma de paradă
Nominalizarea lui Florin Spătaru la Ministerul Economiei nu este întâmplătoare.
Ne dovedește asta o simplă fotografie din primăvară lui 2020, mai precis 14.02. 2020, când a avut loc minunatul eveniment de predare a corvetei construite de Damen către pakistanezi.
Cine era unul dintre invitații de marcă ai evenimentului? Generalul ÎN REZERVĂ Florian Coldea!
Păi, și fiind ÎN REZERVĂ, de ce Coldea era îmbrăcat în uniformă de paradă?
Dar asta nu e totul. Sursele noastre susțin că generalul (r) Florian Coldea nu se afla pe listele de invitați ale Damen și că ar fi fost invitat de “altcineva”. Haha, adică de americani! Iar purtatul ostentativ al uniformei “de gală” e un semnal subtil că generalul încă mai contează pentru SUA, că nu degeaba, la mijlocul anului 2017, la 5 luni după trecerea în rezervă a generalului SRI, acesta a fost decorat de CIA cu distincția Alben W Barkley într-o ceremonie care a avut loc la Langley!
Ia să mai privim putin pozele astea cu generalul pensionar, neinvitat de “nimeni”, cum se plimbă pe corveta pakistanezilor:
Compania Damen PUTE de securiști și securisme, fiindcă mai e un detaliu important de aranjat în acest puzzle: tot în primăvara lui 2020, Damen și-a “tras” un director general special – generalul în rezervă Gheorgeh Savu, fost director al Direcţiei Generale de Informaţii a Apărării (DGIA), adică al serviciului secret al Armatei Române şi fost şef al Reprezentanţei militare la NATO şi UE!
Dar, mai e ceva: directorul general al DAMEN, Gheorghe Savu, care își trimite acum subordonatul de la HR ca ministru al Economiei, adică pe Florin Spătaru, este prieten la cataramă cu viitorul premier al României, Nicolae Ciucă! Practic, ca la jocul de table, Damen face poartă în casa Guvernului României, cu doi actori de top: Ciucă, premier, și Spătaru, ministru pe portofoliul extrem de important al Economiei, cu americanii în spate. Adică planul perfect de dominare a unei țări. Mai puneți-l în ecuație pe Vasile Dâncu, ministrul Apărării, prieten cu Florian Coldea, și cu fostul ambasador al României la Washington (acum ambasador în Iordania), George Maior, și veți avea imaginea completă.
PS: La eveniment, tot “neinvitat”, a participat si Ovidiu Tender, alt pensionar simplu, dupa vorba, dupa port.
NOTA:
Daca te intereseaza sa ma sustii, sa vezi cum gandesc si cum scriu, daca te intereseaza ce se va intampla cu lumea asta mare din care si tu faci parte, comanda-ti cartea mea de pe www.liviualexa.com
Strict Secret este un site cu dezvaluiri adevarate, am dovedit asta inca de la inceput, si ne vom construi foarte repede reputatia de ziar al adevaratelor secrete.
Sunt Liviu Alexa, jurnalist clujean, unul de “provincie”, dar am dat lovituri mari de presa la viata mea: dezvaluirile despre pedofilul Cristian Pomohaci, dezvaluirile despre afacerile de milioane ale DELTAMED, firma prietenului drag al lui Raed Arafat, care ia toate licitatiile pe ambulante din Romania, dezvaluirile despre adulterul lui Ciprian Marica care facea bici-bici cu o blonda la un hotel din Cluj-Napoca, eu v-am dezvaluit aici cum a incercat generalul Gabriel Oprea sa o violeze pe procuroarea Laura Codruta Kovesi, asa ca merita sa urmariti proiectul meu editorial, Strict Secret.
Nu iti cer bani ca sa citesti anchetele mele, stiu ca te doare in cot de jurnalisti, noi, jurnalistii, contam pentru tine doar subiectul iti e pe plac. Nu iti cer sa donezi bani, fiindca stiu ca nu o sa o faci, n-ai facut-o nici in cazul Recorder, nici in cazul Rise Project. Esti doar un romanache ce va citi gratuit munca mea si va trece la un al site.
Ai un pont? Contacteaza-ma pe 0720 00 88 88 – via Whatsapp, Telegram sau Signal sau scrie-mi pe emailul mailstrictsecret@gmail.com
Daca ti-e frica sa iti dezvalui identitatea, fa-ti un Gmail anonim, dar trimite-mi totusi ce ai in tolba: razbuna-te sau cauta sa ma folosesti aratand si altora nedreptatile ce au loc in Romania.
1 comentariu
Adaugă comentariu