„Legea și Ordinea” din România sunt asigurate de aproximativ 44.000 de polițiști, pe care îi putem numi „cei din linia întâi” – frază care a stârnit emoția în perioada de pandemie, atunci când această expresie onorantă  era atribuită cadrelor medicale. Ei sunt cei care intervin la apelurile 112, fac deplasări în teren pentru orice tip de sesizare prin acest serviciu, participă la căutarile în vederea găsirii persoanelor dispărute, stau în stradă pentru a fluidiza traficul sau pentru a-l supraveghea, fac deplasări în zonele rurale și, mai ales, montane pentru a prinde infractori. Flota auto a Poliției Române este formată din 15.637 de autovehicule. Peste 15% dintre acestea sunt mașini mai vechi de 10 ani.

Strict Secret a documentat timp de două săptămâni cât de eficiente sunt mașinile Poliției Române, pentru a afla cum se face că la secțiile rurale și pe autostrăzi există mașini tip Logan cu motor de 0.9, acolo unde ar fi nevoie de viteză și tracțiune specială, în vreme ce greii IGPR se plimbă cu mașini SUV de tip Q7, cu motor de 3.0.


Cadourile de proastă calitate

Începem cu cel mai important aspect dintre cele descoperite, catalogat de noi ca fiind momentul cheie în care viețile a sute de polițiști din România erau puse în pericol fără ca aceștia să aibă cunoștință de faptul că puteau porni în misiuni sinucigașe.
Conducerile din ultimii trei ani au vizat cosmetizarea imaginii flotei auto din cadrul Poliției Române. Acest demers s-a realizat prin schimbarea autocolantelor de pe mașinile de poliție, adaptate la ”standarde europene” și achiziționarea de autovehicule noi de la Dacia.
După discuții cu surse din mai multe inspectorate județene din țară am rămas dezamăgiți de lipsa lor de curaj, deoarece sunt puțini cei care își asumă public declarații despre modul defectuos prin care sunt obligați să își exercite atribuțiile. Poliția Română susține că în prezent are 8.887 de mașini cu o vechime mai mică de cinci ani, adică un procent impresionant de 56,8% din flota totală. Sună bine pentru o instituție în care polițiștii au trageri anuale cu maxim 10 cartușe de căciulă, o instituție în care pregătirea fizică se face doar printr-o semnătură în tabel. Însă realitatea este că noile ”jucării” ale Poliției Române sunt de fapt mașini cu piese slabe, “stricăcioase”, a căror plăcuțe de frâna sunt epuizate încă de la primii 8.000 de kilometri (că doar sunt noi nouțe din fabrică). Aici imaginați-vă că ați cumpărat un autovehicul de pe piața second-hand din Germania, cu o vechime să zicem de tot cinci ani, ba îndrăznim să zicem opt ani, care după cei peste 200.000 de km încă mai are plăcuțele de frână montate din fabrică în momentul în care autoturismul a fost produs.

Însă vă mai zicem un secret. Îi spunem așa pentru că întregul eveniment a fost tratat ca un soi de ”dosar antiterorism”. Cei de la IGPR, Dacia ori chiar miniștri care au ocupat funcția executivă din MAI n-au recunoscut public niciodată acest aspect.

În urmă cu doi ani, într-o totală tăcere, cei de la Dacia au dat telefoane peste tot prin țară, după ce au descoperit că în cazul a peste 80 de autovehicule (de atâtea am reușit noi să aflăm în două săptămâni) predate Poliției Române cu „dotări full”, nu funcționa airbag-ul din dotare.

Mașinile fuseseră rechemate în service, moment în care polițiștii au aflat că, în cazul în care autospeciala era implicată într-un accident serios, viața lor era cu certitudine pusă în pericol mai mult decât a oricărui cetățean care își cumpără o mașină. Vorbim de comenzile livrate Poliției Române în toamna anului 2018, fabricantul descoperind defecțiunea doar după o jumătate de an și dând dispoziție la inspectoratele din țară pentru ca mașinile să fie predate în reprezentanțele Dacia din teritoriu, în vederea remedierii sistemelor de siguranță.
„Ne-au spus – Bine că n-ați avut accidente cu ele pentru că airbag-ul nu avea cum să se deschidă, sunteți norocoși”, ne-a relatat o sursa. Pentru presă, pozele cu noile mașini arătau cât de puternică urma să fie Poliția Română, când de fapt pălmașii umblau cu rable ”, ne declară unul dintre polițiștii care a fost sunat de către reprezentanța Dacia pentru a preda mașina pe care o primise în urmă cu 5-6 luni.

Sicrie pe roți


O tragedie întâmplată în Brăila, în urmă cu exact doi ani, avea să stârnească revolta unor sindicate din Poliția Română. Doi agenți au murit carbonizați în timpul unei patrule, declarațiile preliminare făcând referire la neadaptarea vitezei la condițiile meteo. Agentul Ana Maria Manea (21 de ani) şi colegul ei, agentul şef Mihai Bara (45 de ani) au murit în seara zilei de 9 iunie după ce autospeciala de poliţie cu care se deplasau a ieşit de pe carosabil şi a luat foc, arzând ca o torţă.
Atunci cei de la Europol au ieșit public cu declarații șocante: “În această seară, colegii noştri Bara Mihai (45 ani) şi Manea Ana Maria (21 ani) din cadrul Secţiei 4 Poliţie Rurală Ianca – IPJ Brăila , au decedat, în urma unui accident rutier. Aceştia se aflau la datorie în serviciul de patrulare, pe raza localităţii Şuteşti. Din primele informaţii, colegul nostru a pierdut controlul “autospecialei”, acele sicrie pe roţi de care vă aminteam într-un articol anterior şi s-a izbit de un copac, după care maşina a luat foc. În urma accidentului, colegii noştri din cadrul Secţiei 4 Ianca – IPJ Brăila, aflaţi în timpul serviciului, au decedat, (carbonizaţi). Dumnezeu să-i odihnească în pace!”, au declarat reprezentanţii Sindicatului Europol.
În urma precizărilor celor de la Europol, IPJ Brăila a reacționat prin Biroul de presă menționând că autospeciala respectivă avea 64.000 de kilometri la bord, ultima revizie a acesteia fiind efectuată în luna mai a anului 2020, iar inspecția tehnică periodică era valabilă până în toamna aceluiași an.

Banul jos sau cercetarea disciplinară


Fiecare polițist care beneficiază de o autospecială în exercitarea atribuțiilor de serviciu este direct răspunzător de buna funcționare a acesteia. Principiul de a griji mașina de serviciu este dictat din punct de vedere legal de mai multe prevederi care sunt aduse la cunoștință polițiștilor. Însă unii polițiști susțin că deseori sunt puși în situații în care trebuie să scoată banii din propriul buzunar pentru defecțiunile care apar la aceste autovehicule, deși acestea nu sunt provocate de modul în care ei manipulează mașina.
„În momentul în care ai apel prin 112, iar viața unei persoane este în pericol, te deplasezi cât de repede poți spre orice locație indicată. Am avut situații în care scutul de la motorul autospecialei era prost montat, motiv pentru care în timp ce mă aflam în drum spre o locuință din zona montană a intrat ceva la motor, pe sub scut, iar mașina s-a defectat. Mi s-a spus clar atunci: ori plătești reparațiile, ori te cercetăm disciplinar. Îmi amintesc clar cum am vrut să aleg cea de-a doua variantă, însă Postul de Poliție pe care eu îl conduc avea nevoie de mașină și avea nevoie de mine, să fiu prezent la muncă, nu să fac deplasări în municipiul reședință unde se afla IPJ-ul ca să merg să le arăt celor de la Control Intern că nu am avut nicio vină. Am făcut chetă în trei, noi toți fiind la același post, și am achitat reparația mașinii. A te afla în vizorul celor de la Control Intern, chiar dacă ești nevinovat, nu e o jucărie, un lucru căruia să nu-i acorzi mare importanță. Atâta timp cât ești cercetat disciplinar, până la finalizarea anchetei, nu te poți transfera, nu ești avansat înainte de termen pentru bune rezultate, trebuie să îți lași munca și să te prezinți când te cheamă ei să dai declarații și multe altele. Așa, ajungi la concluzia că mai bine o repari tu și te lasă în pace”, menționează un șef de post dintr-o zonă rurală.

„Eu prind vitezomanii de pe autostradă cu motor de 0.9, iar ei se plimbă prin oraș cu motor de 3.0”


Nu vă descurajați, căci am găsit pentru redactatea acestui material și oameni care nu mai au frică și ies asumat public cu declarații tăioase. Spre exemplu, Valer Kovacs, polițist din cadrul IPJ Timiș, lider de sindicat, ne-a răspuns cu celeritate apelului, furnizând informații despre problemele cu care se confruntă în fiecare zi, din cauza mașinilor cu motor slab, acordate polițiștilor de la Rutieră sau Biroul Autostrăzi. Kovacs a devenit un polițist vocal în perioada în care a fost executat pe nedrept, dat afară din Poliția Română, doar dezvăluirile publice fiind cele care i-au adus dreptatea și reîncadrarea în sistem. Bărbatul militează pe mai multe căi de socializare online împotriva corupției și publică imagini pentru a descuraja participanții la trafic să ruleze cu viteze ce le pot curma viața într-o secundă.
„Am vorbit de multe ori despre aceste mașini pe care Poliția Română le-a achiziționat, mașini care dau bine în poze, dar în realitate ori sunt un pericol pentru polițiștii care le conduc ori sunt ineficiente. Astăzi (n.red 4 iunie), spre exemplu plouă. Eu îmi desfășor activitatea pe autostrada A 1, pe teritoriul județului Timiș. Am primit o motocicletă destul de eficientă, însă în zilele ploioase, când prezența polițistului pe stradă trebuie să fie mai sporită, pentru că din cauza condițiilor meteo nefavorabile gravitatea unui accident este mai crescută, eu sunt nevoit să schimb motocicleta cu Loganul cu motor 0.9, o mașină ineficientă pentru a-i ajunge din urmă pe vitezomani. Așa să vă imaginați că la 130-140 km/h cât poate să prindă maxim această mașină, orice altă mașină de vârsta autospecialei mele mă lasă în urmă în câteva secunde. Astăzi am surprins o mașină care circula pe autostradă cu 229 km/h. Dacă nu oprea la semnalul meu cum și cu ce puteam porni în urmărirea ei?”, arată polițistul Valer Kovacs.

Tot polițistul de la Timiș a fost cel care cu curaj a făcut o comparație reală și șocantă: “Eu sunt nevoit să ”prind” vitezomanii de pe autostradă cu motor de 0.9, iar ei se plimbă prin oraș cu motor de 3.0”. Acesta a făcut referire la faptul că de multe ori cei din executivul inspectoratelor de poliție din țară, dar în special cei de la vârful IGPR folosesc pentru deplasările ușoare mașini precum Audi Q7 sau Audi A8, a căror motor este extrem de puternic în comparație cu puterea autospecialelor din teritoriu.

Ce știu și ce promit?


Problema cu flota auto a Poliției Române a rămas în categoria ”Strict Secret” pentru că la fiecare sesizare pe care polițiștii o înaintează ministrului MAI se răspunde cu promisiuni, iar aceștia își pun speranța că în timp lucrurile se vor remedia.
Pe 9 aprilie 2021, în atenția ministrului Lucian Bode a fost transmisă o adresă din partea Sindicatului DECUS. În adresa respectivă erau specificate mai multe nereguli cu privire la faptul că polițiștii ajunseseră la concluzia că e riscant să pornești în misiune cu autospeciala de poliție. Spicuim câteva fraze importante, dar veți vedea mai jos întreaga adresă:
„La nivelul Brigăzii Autostrăzi avem în dotare autospeciale de tip Dacia Logan de 900cm3, respectiv Dacia Duster de 1300 cm3, total neadecvate pentru condițiile de patrulare și deplasare la intervențiile prin apelul unic de urgență 112(…). Precizăm faptul că pe autostradă se circulă deseori cu viteză de peste 130 km/h, autospeciale din dotarea actuală fiind foarte ușoare și înalte, nereprezentând stabilitate și aderență la viteză mare și condiții de vânt puternic, existând riscul producerii unor evenimente rutiere.
Datorită motorizării mici și slabe de pe autospecialele de poliție, timpul de reacție este foarte mare(…). Arătăm că avem în dotare aparate radar mai vechi de 12 ani (uzate fizic și moral) montate pe autospeciale care nu depășesc viteza de 170 km/h, și acestea având peste 200.000 km parcurși” se arată în sesizarea sindicatului.
Valer Kovacs a cerut prin această adresă ca pentru 6 birourile de poliție din cadrul Brigăzii Autostrăzi să existe minim 4 autospeciale/birou, destinate șoselelor cu mare viteză, cu o motorizare mai puternică și cu aparate radar performanțe.

Lege și Ordine în cifre

Însă mașinile nu au venit, nici pentru Arad, nici pentru Timișoara. Kovacs, după cum spunea mai sus, încă merge cu Loganul de 0.9. El spune că a fost aburit cu o licitație pe care Poliția Română urma să o atribuie celor de la BMW pentru autovehicule mai puternice, dar la suma de 23.000 de mii de euro, cât ar fi aflat el că a calculat Poliția Română că vrea să dea pe o astfel de mașină, furnizorului îi era imposibil să respecte cerințele.
Strict Secret a cerut Poliției Române să furnizeze date actualizate despre numărul autovehiculelor aflate în dotarea inspectoratelor din țară și valoarea acestora.
Haideți să vedem cum arată evidența contabilă a flotei auto a Poliției Române:
1. În parcul auto al Poliției Române sunt peste 15.637 de autovehicule, de diferite mărci, 8.887 având o vechime de până în 5 ani (56,8%), 4.368 având o vechime între 5 și 10 ani (27,9%) și 2.382 cu o vechime mai mare de 10 ani (15,3%).
2. Valoarea contabilă a mijloacelor de transport existente la nivelul Poliției Române, conform situației financiare centralizate la data de 31.03.2022, este de 1.275.038.767,58 de lei (soldul final al contului „Mijloace de transport”), cu o valoare amortizată de 873.515.388,31 de lei (soldul final al contului „Amortizarea mijloacelor de transport).
3. Valoarea totală a plăților efectuate la Titlul II „Bunuri și servicii”, articolul bugetar „Carburanți și lubrefianți”, au fost de 82.636.132 de lei (în anul 2019), 76.826.563 de lei (în anul 2020) și 87.658.679 de lei (în anul 2021).
4. Valoarea totală a plăților efectuate la Titlul II „Bunuri și servicii”, articolul bugetar „Reparații curente”, pentru reparații auto/moto/nave, au fost de 8.309.130 de lei (în anul 2019), 12.522.760 de lei (în anul 2020) și 10.983.160 de lei (în anul 2021).

În schimb, în luna martie a acestui an s-a făcut un soi de paradă pentru 45 de ”laboratoare pe roți” achiziționate de MAI. Aceste dube ”autospeciale” au fost cumpărate și predate prin ceremonie fastuoasă celor din Serviciul Rutier aferent fiecărui județ. Mașinile au fost achiziționate cu 7,4 milioane de lei și au ca scop transportarea de materiale pentru campaniile de prevenție și educație rutieră. Nu vă gândiți că vorbim de mașini folosite zilnic, ci doar la câte o acțiune în școli sau la diverse evenimente. Iar agenții din teritoriu, polițiștii din zonele rurale și toți cei ce intervin la diferite cazuri se resemnează că într-o zi, cineva chiar o să pună cap la cap organizarea corectă a acestei instituții, iar achizițiile pentru dotarea și evoluția ei să fie pe măsură, în funcție de nevoile urgente.Notă: În toamna anului 2020, Lucian Bode, ministrul MAI, a fost implicat într-un accident rutier grav. Mașina în care Bode se afla era un Volkswagen Touareg. Din fericire, acesta a scăpat teafăr, însă polițiștii și azi se întreabă daca era la fel de în siguranță, atât el cât și șoferul, dacă se aflau într-un Logan de tipul celor pe care Poliția Română le folosește din 2018 încoace.
Nota redacției: Cum Strict Secret este dedicat românilor care caută „altceva”, dincolo de zgomotul alb al mașinilor de manipulare, poate nu ar strica să țineți minte trei litere: NCN. E un post TV de știri și opinie cu totul altfel, pe care îl găsiți în grilele tuturor cabliștilor români, în zona posturilor informative. Nu mai zapați PESTE el, adăstați câteva minute pe zi pe NCN. O să vedeți, o să vă placă si o să vreți să rămâneți tot mai mult acolo.