„Legea și Ordinea” din România sunt asigurate de aproximativ 44.000 de polițiști, pe care îi putem numi „cei din linia întâi” – frază care a stârnit emoția în perioada de pandemie, atunci când această expresie onorantă era atribuită cadrelor medicale. Ei sunt cei care intervin la apelurile 112, fac deplasări în teren pentru orice tip de sesizare prin acest serviciu, participă la căutarile în vederea găsirii persoanelor dispărute, stau în stradă pentru a fluidiza traficul sau pentru a-l supraveghea, fac deplasări în zonele rurale și, mai ales, montane pentru a prinde infractori. Flota auto a Poliției Române este formată din 15.637 de autovehicule. Peste 15% dintre acestea sunt mașini mai vechi de 10 ani.
Strict Secret a documentat timp de două săptămâni cât de eficiente sunt mașinile Poliției Române, pentru a afla cum se face că la secțiile rurale și pe autostrăzi există mașini tip Logan cu motor de 0.9, acolo unde ar fi nevoie de viteză și tracțiune specială, în vreme ce greii IGPR se plimbă cu mașini SUV de tip Q7, cu motor de 3.0.
Cadourile de proastă calitate
Însă vă mai zicem un secret. Îi spunem așa pentru că întregul eveniment a fost tratat ca un soi de ”dosar antiterorism”. Cei de la IGPR, Dacia ori chiar miniștri care au ocupat funcția executivă din MAI n-au recunoscut public niciodată acest aspect.
În urmă cu doi ani, într-o totală tăcere, cei de la Dacia au dat telefoane peste tot prin țară, după ce au descoperit că în cazul a peste 80 de autovehicule (de atâtea am reușit noi să aflăm în două săptămâni) predate Poliției Române cu „dotări full”, nu funcționa airbag-ul din dotare.
Sicrie pe roți
O tragedie întâmplată în Brăila, în urmă cu exact doi ani, avea să stârnească revolta unor sindicate din Poliția Română. Doi agenți au murit carbonizați în timpul unei patrule, declarațiile preliminare făcând referire la neadaptarea vitezei la condițiile meteo. Agentul Ana Maria Manea (21 de ani) şi colegul ei, agentul şef Mihai Bara (45 de ani) au murit în seara zilei de 9 iunie după ce autospeciala de poliţie cu care se deplasau a ieşit de pe carosabil şi a luat foc, arzând ca o torţă.
În urma precizărilor celor de la Europol, IPJ Brăila a reacționat prin Biroul de presă menționând că autospeciala respectivă avea 64.000 de kilometri la bord, ultima revizie a acesteia fiind efectuată în luna mai a anului 2020, iar inspecția tehnică periodică era valabilă până în toamna aceluiași an.
Banul jos sau cercetarea disciplinară
Fiecare polițist care beneficiază de o autospecială în exercitarea atribuțiilor de serviciu este direct răspunzător de buna funcționare a acesteia. Principiul de a griji mașina de serviciu este dictat din punct de vedere legal de mai multe prevederi care sunt aduse la cunoștință polițiștilor. Însă unii polițiști susțin că deseori sunt puși în situații în care trebuie să scoată banii din propriul buzunar pentru defecțiunile care apar la aceste autovehicule, deși acestea nu sunt provocate de modul în care ei manipulează mașina.
„Eu prind vitezomanii de pe autostradă cu motor de 0.9, iar ei se plimbă prin oraș cu motor de 3.0”
Nu vă descurajați, căci am găsit pentru redactatea acestui material și oameni care nu mai au frică și ies asumat public cu declarații tăioase. Spre exemplu, Valer Kovacs, polițist din cadrul IPJ Timiș, lider de sindicat, ne-a răspuns cu celeritate apelului, furnizând informații despre problemele cu care se confruntă în fiecare zi, din cauza mașinilor cu motor slab, acordate polițiștilor de la Rutieră sau Biroul Autostrăzi. Kovacs a devenit un polițist vocal în perioada în care a fost executat pe nedrept, dat afară din Poliția Română, doar dezvăluirile publice fiind cele care i-au adus dreptatea și reîncadrarea în sistem. Bărbatul militează pe mai multe căi de socializare online împotriva corupției și publică imagini pentru a descuraja participanții la trafic să ruleze cu viteze ce le pot curma viața într-o secundă.
Tot polițistul de la Timiș a fost cel care cu curaj a făcut o comparație reală și șocantă: “Eu sunt nevoit să ”prind” vitezomanii de pe autostradă cu motor de 0.9, iar ei se plimbă prin oraș cu motor de 3.0”. Acesta a făcut referire la faptul că de multe ori cei din executivul inspectoratelor de poliție din țară, dar în special cei de la vârful IGPR folosesc pentru deplasările ușoare mașini precum Audi Q7 sau Audi A8, a căror motor este extrem de puternic în comparație cu puterea autospecialelor din teritoriu.
Ce știu și ce promit?
Problema cu flota auto a Poliției Române a rămas în categoria ”Strict Secret” pentru că la fiecare sesizare pe care polițiștii o înaintează ministrului MAI se răspunde cu promisiuni, iar aceștia își pun speranța că în timp lucrurile se vor remedia.
Datorită motorizării mici și slabe de pe autospecialele de poliție, timpul de reacție este foarte mare(…). Arătăm că avem în dotare aparate radar mai vechi de 12 ani (uzate fizic și moral) montate pe autospeciale care nu depășesc viteza de 170 km/h, și acestea având peste 200.000 km parcurși” se arată în sesizarea sindicatului.
Lege și Ordine în cifre
Însă mașinile nu au venit, nici pentru Arad, nici pentru Timișoara. Kovacs, după cum spunea mai sus, încă merge cu Loganul de 0.9. El spune că a fost aburit cu o licitație pe care Poliția Română urma să o atribuie celor de la BMW pentru autovehicule mai puternice, dar la suma de 23.000 de mii de euro, cât ar fi aflat el că a calculat Poliția Română că vrea să dea pe o astfel de mașină, furnizorului îi era imposibil să respecte cerințele.
Strict Secret a cerut Poliției Române să furnizeze date actualizate despre numărul autovehiculelor aflate în dotarea inspectoratelor din țară și valoarea acestora.
1. În parcul auto al Poliției Române sunt peste 15.637 de autovehicule, de diferite mărci, 8.887 având o vechime de până în 5 ani (56,8%), 4.368 având o vechime între 5 și 10 ani (27,9%) și 2.382 cu o vechime mai mare de 10 ani (15,3%).2. Valoarea contabilă a mijloacelor de transport existente la nivelul Poliției Române, conform situației financiare centralizate la data de 31.03.2022, este de 1.275.038.767,58 de lei (soldul final al contului „Mijloace de transport”), cu o valoare amortizată de 873.515.388,31 de lei (soldul final al contului „Amortizarea mijloacelor de transport).3. Valoarea totală a plăților efectuate la Titlul II „Bunuri și servicii”, articolul bugetar „Carburanți și lubrefianți”, au fost de 82.636.132 de lei (în anul 2019), 76.826.563 de lei (în anul 2020) și 87.658.679 de lei (în anul 2021).4. Valoarea totală a plăților efectuate la Titlul II „Bunuri și servicii”, articolul bugetar „Reparații curente”, pentru reparații auto/moto/nave, au fost de 8.309.130 de lei (în anul 2019), 12.522.760 de lei (în anul 2020) și 10.983.160 de lei (în anul 2021).
În schimb, în luna martie a acestui an s-a făcut un soi de paradă pentru 45 de ”laboratoare pe roți” achiziționate de MAI. Aceste dube ”autospeciale” au fost cumpărate și predate prin ceremonie fastuoasă celor din Serviciul Rutier aferent fiecărui județ. Mașinile au fost achiziționate cu 7,4 milioane de lei și au ca scop transportarea de materiale pentru campaniile de prevenție și educație rutieră. Nu vă gândiți că vorbim de mașini folosite zilnic, ci doar la câte o acțiune în școli sau la diverse evenimente. Iar agenții din teritoriu, polițiștii din zonele rurale și toți cei ce intervin la diferite cazuri se resemnează că într-o zi, cineva chiar o să pună cap la cap organizarea corectă a acestei instituții, iar achizițiile pentru dotarea și evoluția ei să fie pe măsură, în funcție de nevoile urgente.Notă: În toamna anului 2020, Lucian Bode, ministrul MAI, a fost implicat într-un accident rutier grav. Mașina în care Bode se afla era un Volkswagen Touareg. Din fericire, acesta a scăpat teafăr, însă polițiștii și azi se întreabă daca era la fel de în siguranță, atât el cât și șoferul, dacă se aflau într-un Logan de tipul celor pe care Poliția Română le folosește din 2018 încoace.
inteleg ca au aproape 16.000 masini dar cifra de 44.000 in operativ e falsa,nu sunt nici pe departe atatia.
in total in mai sunt 130,000 vreo 30.000 jandarmi 30,000 pompieri/smurd si 70.000 politisti iar din acestia nici macar jumatate nu sunt operativi,restul personal administrativ,munca de birou,functii de conducere.
inteleg ca este foarte greu in politie,atunci sa se angajeze la firme de paza unde sunt platiti la negru,adica nu le sunt virate contributiile la stat si nu beneficiaza de spitalizare de exemplu in constructii mai sunt acum multe locuri disponibile si salarii bune ca sa nu mai vorbim de agricultura
politia angajeaza oameni din sursa externa sau ii scolarizeaza in cele doua scoli de la campina si cluj doar 10 luni.pe afara,la francezi de exemplu un agent e format in 2 sau 3 ani mi se pare.
oricum,la prima vedere,70.000 in total din care 44.000….incap toti in masini ca doar au 5 locuri….mai raman si scaune neocupate.
Prin anii ’80 un drum cu mașina miliției era 10 lei până la Universitate sau până la Romană, se pleca de la intersecția Vatra Luminoasă cu Mihai Bravu! Acum cat o fi ?